Macam macam.
Masa saya kecik mana ada orang sebut 'pakaian Orang Ulu'. Sebabnya - 'orang ulu' tak wujud. Orang belum sebut dan orang belum merujuk istilah itu sebagai sebuah kelompok suku bangsa. Yang orang tahu, 'orang ulu' itu adalah kumpulan manusia yang tinggalnya di ulu ulu sungai, di pendalaman ataupun di pergunungan, jauh dari kemajuan dan bandar. Ia juga digunakan untuk mengecap manusia sebagai kuno, tidak berpendidikan, belum tahu adab makan pakai sudu dan pinggan. Pokoknya 'orang ulu' ini memendam konotasi kurang cun. Lebih kurang macam tinggal tamadun. Sampai orang Semenanjung ingat kita orang masih bergayut atas pokok.
Bila penjual penjual kain ini tengok bisnes ini sangat menguntungkan, cawat cawatpun mereka letak kalung. Itu baru original. Yang ini saya boleh buat.
Macam macam.
Cuma sedihnya, sampai sekarangpun saya tak sanggup pakai cawat tu, walaupun kalungnya 'magung' berputar putar sana sini. Mungkinlah satu hari nanti, bila saya sendiri sendiri. Sebab saya dah malas mengaku Orang Ulu, cuma saya dari ulu.
Masa saya kecik mana ada orang sebut 'pakaian Orang Ulu'. Sebabnya - 'orang ulu' tak wujud. Orang belum sebut dan orang belum merujuk istilah itu sebagai sebuah kelompok suku bangsa. Yang orang tahu, 'orang ulu' itu adalah kumpulan manusia yang tinggalnya di ulu ulu sungai, di pendalaman ataupun di pergunungan, jauh dari kemajuan dan bandar. Ia juga digunakan untuk mengecap manusia sebagai kuno, tidak berpendidikan, belum tahu adab makan pakai sudu dan pinggan. Pokoknya 'orang ulu' ini memendam konotasi kurang cun. Lebih kurang macam tinggal tamadun. Sampai orang Semenanjung ingat kita orang masih bergayut atas pokok.
Suatu ketika dulu, beberapa orang pemimpin yang berwawasan, di dalam usaha ingin menyatukan masyarakat minoriti yang diam mereka berselerak di pedalaman dan ulu ulu sungai ini, telah melakukan kesilapan besar. Maklumlah sebab mereka memang orang ulu, telinga saja panjang. Mereka tanpa memikir lama dan merenung panjang telah menerima dan mengaju gelaran itu sebagai mewakili semua kaum minoriti Sarawak yang tinggal di ulu dan pedalaman. Itu sebabnya nama orang ulu itu melekatlah sampai sekarang dengan kumpulan suku suku ini.
Dengan wujudnya kumpulan suku suku sebagai suatu kelompok bangsa yang lebih besar, timbullah kecenderungan untuk membudayakannya seolah olah suku suku ini boleh disatukan. Itu sebab wujudnya Persatuan (Association) Orang Ulu. Lepas itu ada orang smart pulak lagi kasi tukar lagi persatuan itu jadi Federasi (Federation) pulak tapi nama tetap 'orang ulu'. Lepas ini 'orang ulu' itu mauk ditukar pulaklah dengan nama lain sebab mereka, macam saya ni, lejuk dengan label buruk ini. Baguslah tu.
Dengan wujudnya kumpulan suku suku sebagai suatu kelompok bangsa yang lebih besar, timbullah kecenderungan untuk membudayakannya seolah olah suku suku ini boleh disatukan. Itu sebab wujudnya Persatuan (Association) Orang Ulu. Lepas itu ada orang smart pulak lagi kasi tukar lagi persatuan itu jadi Federasi (Federation) pulak tapi nama tetap 'orang ulu'. Lepas ini 'orang ulu' itu mauk ditukar pulaklah dengan nama lain sebab mereka, macam saya ni, lejuk dengan label buruk ini. Baguslah tu.
Pakaian Orang Ulu
Bila Melayu ada potongan pakaiannya sendiri, dan bila cina ada cheongsamnya, mulalah orang pikir bahawa Orang Ulupun mesti ada cop pakaiannya sendiri. Mereka ingat senang. Masalah timbul sebab orang orang ulu ini, walaupun sama sama ulu dan sama sama berbulu, ada suku yang belum pandai tanam padi. Kalau memburu, kira boleh tahanlah. Anak anak anjing mereka lihat lebih berharga dari anak sendiri. Mereka ini mana pernah ada pakaian rasmi. Menaripun mana ada dendangnya. Ini pulak nak sebut pakai pakaian ada nama sendiri. Pakai cawat, adalah, tapi mana kita mauk terima sebagai pakaian. Itu bukan pakaian namanya. Itu pelapek anu saja. Jadi, macamana kamu orang nak suruh semua semua suku ulu ini kata 'ini pakaian kamu orang'.
Tapi tak apa. Orang Ulupun manusia juga. Kalau dulu masa mereka jadi orang utan ada bulu lebat, pakaian tak perlu, sekarang bulu dah gugur, mesti cari pakaian.Tak kiralah dia baju kot tebal (macam dekat highland sejuk dekat Bario) ataupun singlet simple sahaja. Dulu mandi telanjang main tutup tangan, sekarang dah mula berkemban. Perubahan ini berlaku bukan kerana mereka sendiri pandai berubah. Ini semua pasal orang bukan orang ulu pergi ulu jadi hantu. Mata terbeliak menusuk kalbu. Jadi seganlah orang ulu tu tengok orang asing ni mandi pakai seluar, sebab dia tak pakai apa apa. Sebelum pulang pulak, orang asing tu bagilah derma sayang swimming pant dia tu. Habis, bila kawan tu pergi mandi, dia tak telanjang lagi. Dia pakailah seluar. Bukan time mandi saja pakai. Bila bilalah pakai.
Maksudnya orang orang ulu sudah pandai berfesyen. Ikut ikutan. Itu makanya orang fesyen ambik peluang jual baju pakai nama Orang Ulu. Laku. Sebab kalungnya berwarna warni, lebih menarik dari kainnya sendiri. Ada manik kain baldu. Saya dengar orang sebelah batas jual pakaian saja boleh buat rumah batu.
Bila Melayu ada potongan pakaiannya sendiri, dan bila cina ada cheongsamnya, mulalah orang pikir bahawa Orang Ulupun mesti ada cop pakaiannya sendiri. Mereka ingat senang. Masalah timbul sebab orang orang ulu ini, walaupun sama sama ulu dan sama sama berbulu, ada suku yang belum pandai tanam padi. Kalau memburu, kira boleh tahanlah. Anak anak anjing mereka lihat lebih berharga dari anak sendiri. Mereka ini mana pernah ada pakaian rasmi. Menaripun mana ada dendangnya. Ini pulak nak sebut pakai pakaian ada nama sendiri. Pakai cawat, adalah, tapi mana kita mauk terima sebagai pakaian. Itu bukan pakaian namanya. Itu pelapek anu saja. Jadi, macamana kamu orang nak suruh semua semua suku ulu ini kata 'ini pakaian kamu orang'.
Tapi tak apa. Orang Ulupun manusia juga. Kalau dulu masa mereka jadi orang utan ada bulu lebat, pakaian tak perlu, sekarang bulu dah gugur, mesti cari pakaian.Tak kiralah dia baju kot tebal (macam dekat highland sejuk dekat Bario) ataupun singlet simple sahaja. Dulu mandi telanjang main tutup tangan, sekarang dah mula berkemban. Perubahan ini berlaku bukan kerana mereka sendiri pandai berubah. Ini semua pasal orang bukan orang ulu pergi ulu jadi hantu. Mata terbeliak menusuk kalbu. Jadi seganlah orang ulu tu tengok orang asing ni mandi pakai seluar, sebab dia tak pakai apa apa. Sebelum pulang pulak, orang asing tu bagilah derma sayang swimming pant dia tu. Habis, bila kawan tu pergi mandi, dia tak telanjang lagi. Dia pakailah seluar. Bukan time mandi saja pakai. Bila bilalah pakai.
Maksudnya orang orang ulu sudah pandai berfesyen. Ikut ikutan. Itu makanya orang fesyen ambik peluang jual baju pakai nama Orang Ulu. Laku. Sebab kalungnya berwarna warni, lebih menarik dari kainnya sendiri. Ada manik kain baldu. Saya dengar orang sebelah batas jual pakaian saja boleh buat rumah batu.
Bila penjual penjual kain ini tengok bisnes ini sangat menguntungkan, cawat cawatpun mereka letak kalung. Itu baru original. Yang ini saya boleh buat.
Macam macam.
Cuma sedihnya, sampai sekarangpun saya tak sanggup pakai cawat tu, walaupun kalungnya 'magung' berputar putar sana sini. Mungkinlah satu hari nanti, bila saya sendiri sendiri. Sebab saya dah malas mengaku Orang Ulu, cuma saya dari ulu.
No comments:
Post a Comment